Motto: "Alege omeserie care-ti place si nu va trebui sa muncesti o zi din viata ta! "
Orientarea in cariera si alegerea liceului potrivit sau a facultatii potrivite este una din cele mai frecvente solicitari cu care ma confrunt atat in cabinetul particular cat si la Colegiul National Bilingv "George Cosbuc" – Bucuresti, unde activez ca psiholog scolar. Din fericire cei mai multi adolescenti reusesc sa faca o alegere potrivita, conform aptitudinilor de care dispun. Stiu ca optiunea pentru un anumit liceu sau pentru o anumita facultate reprezinta o "piatra de incercare" in viata oricarei familii. Parintii, adolescentii, se simt derutati in lipsa unui sprijin de specialitate din partea cuiva care lucreaza in sistemul de invatamant si care sa aiba si competenta de a efectua orientarea in cariera profesionala.
Ca sa reusesti in viata trebuie sa alegi un profil adecvat propriilor aptitudini, sa fii atras de domeniul respectiv si sa
depui toate eforturile pentru a fi un specialist desavarsit in acel domeniu. Sigur ca avand aptitudini si placandu-ti acel domeniu, efortul necesar pentru a fi foarte bun e mult mai mic decat in situatia in care nu esti atras de acel domeniu sau nu manifesti aptitudinile corespunzatoare acelui domeniu. - ce liceu să alegem?
- ce facultate să urmeze?
- ce profil să urmeze: real, uman, științele naturii, filiera tehnologică, vocational etc?
- dacă urmează profilul uman, are mai puține șanse în alegerea unei facultăți?
- să urmeze ceea ce-i place sau ceea ce pare să aibă un viitor?
- să avem încredere în deciziile copilului sau să alegem noi în locul lui?
- să urmeze studiile în țară sau în străinătate?
sunt eu?
- Autocunoastere: care sunt caracteristicile personale, interesele, aspiratiile, calitatile, deprinderile, abilitatile, competentele, aptitudinile, atitudinile, pasiunile/hobby-urile, capacitatile, stilul de viata.
Ce vreau să fac? – care sunt obiectivele de carieră pe termen scurt, mediu și lung;
Cinema mă ajută? – rețeaua de persoane semnificative din viață;
Care sunt pașii? – planul de acțiune concret, realizat cu activități și termene-limită.
- cunoașterea propriilor aptitudini;
- nivelul aspirației ridicat;
- curajul de a-ți asuma riscuri;
- persuasiune, perseverență;
- asertivitate în comunicare;
- respectarea angajamentelor;
- capacitatea de a finaliza sau sarcină;
- îndrăzneala de a renunța atunci când trebuie;
- puterea de a o lua de la capăt;
- coeficient ridicat de inteligență emoțională;
- și nu în ultimul rând, să-ți placă ceea ce faci!
In primul rand parintii trebuie sa incerce sa-si cunoasca cat mai bine copilul
si sa afle ce profil si-ar dori acesta sa urmeze. Apoi i-as recomanda parintelui sa discute cu dirigintele clasei cu profesorul de matematica cu cel de romana si poate si cu alti profesori. Spun aceasta pentru ca in calitatea pe care o am si de cadru didactic pot spune foarte multe despre calitatile unui elev mai ales in domeniile mele de specialitate. Sigur ca se poate intampla ca un elev la care sesizez prezenta unor aptitudini de psiholog sa nu fie interesat de aceasta cariera.
Totodata pentru a fi siguri ca optiunea este buna as recomanda parintelui sa solicite ajutorul unui psiholog specializat in domeniul psihologiei scolare cu care parintii si adolescentul sa stea de vorba si sa se aplice si un test de orientare vocationala.
Atunci cand se alege profilul liceului exista cateva prejudecati in mintea parintilor atunci cand fac optiunea, prejudecati care pot
impiedica alegerea profilului adecvat: "realul ofera mult mai multe perspective in viata !" "e baiat, ce sa caute la uman?" "la uman sunt prostii si nu se invata nimic !". Testele de inteligenta aplicate elevilor de la uman si de la real dovedesc o distributie egala a inteligentei pe ambele specializari, adica nu sunt cu nimic mai inteligenti elevii de la real decat cei de la uman; e adevarat insa ca au alt tip de inteligenta. Tot in calitate de psiholog scolar pot sa spun ca exista mult mai multe transferuri de la real la uman decat invers, acest fapt dovedind ca cel mai frecvent ajung la sectia real elevi nepotriviti cu acest profil.
- lipsa de interes a elevului/ studentului fata de scoala
- insatisfactia adolescentului care poate duce pana la depresie
- performanta scolara scazuta - daca pana atunci era premiant acum abia mai trece clasa
- pregatire suplimentara (meditatii) pentru a reusi sa promoveze in anul urmator iar la final examenul de bacalaureat (foarte greu mai ales la matematica)
- riscul de arenunta la facultate mai ales in primul an
In cazul alegerii nepotrivite a liceului solutia o reprezinta transferul la o specializare adecvata.
Pentru a te putea transfera trebuie sa sustii un examen de diferenta, sa existe un loc liber la specializarea la care vrei sa te transferi si sa ai cel putin media ultimului din clasa. Dhaka vii de la real la uman e mai greu, intrucat la uman mediile sunt mai mari.
Alegerea unei facultati nepotrivite poate duce la abandonul respectivei facultati si orientarea spre o alta adecvata – acesta este cazul
fericit – sau finalizea respectivei facultati si inceperea ulterior a unei a doua. Exist si situatia in care persoana urmeaza o facultatea pentru care nu are nici o atractie, o finalizeaza si chiar profeseaza in acel domeniu.
Din pacate ca psihoterapeut in lucrul cu adultii am auzit prea des, marturii ale pacientilor mei care in jurul varstei de 40 de ani sau poate chiar mai repede realizau cat de gresit isi alesesera cariera.
Satisfactia in cariera alaturi de cea in plan sentimental sunt doua coordonate majore ale existentei. Realizarile in plan profesional iti vor ramane indiferent de se va derula viata pe celelalte planuri. Este ceva pe care nu ti-l poate lua nimeni. Daca in plan sentimental e poate mai usor s-o luam de la capat, pe plan profesional e mai greu sa incepi o facultate la 40 de ani si sa mai vrei sa-ti construiesti si o cariera in domeniul respectiv.
Apeland la un psiholog specializat in orientarea in
cariera putem determina propriul profilul ocupational. Exista mai multe teste de orientare in cariera, unul din cele mai cunoscute fiind cel al lui John L. Holland.
Acesta a dezvoltat o teorie conform careia alegerile vocationale se
fac in functie de personalitatea fiecaruia. De asemenea, studiile au demonstrat ca fiecare tip de personalitate evolueaza daca si-a ales mediul de lucru potrivit, Cele sase tipuri de personalitate dupa Holland sunt: realist, investigative, social, conventional, intreprinzator si artistic. Holland a ilustrat aceste sase tipuri de personalitate printr-un hexagon, in colturile caruia se afla:
R = realist
I =investigativE
S = social
E = intreprinzator
C = conventional
A = artistic
Alegerile individului se pot indrepta si spre domeniile invecinate, insa sunt mai putin indicate ocupatii aflandu-se in coltul diametral opus al hexagonului.
realistSe manifestã prin tendinta de a se îndrepta spre activitãti care presupun manipularea obiectelor, masinilor si instrumentelor.
Meserii adecvate: inginer, constructor, miner, mecanic auto, padurar, depanator radio-tv, tehnician dentar, electrician, bijutier, instalator, masinist, lacatus, pilot de avion, tamplar.
investigativ Presupuno atractie pentru cercetare, investigate sub diverse forme si în cele mai diverse domenii.
Meserii adecvate: economist, medic, antropolog, astronom, fizician, chimist, laborant, psihiatru, psiholog, cercetator, farmacist, operator PC, geolog, matematician, statistician, meteorolog, biolog, horticultor, oceanograf, radiolog, stomatolog, chirurg, proiectant, biochimist, biofizician.
artistic Semanifestã prin atractie spre activitãti mai putin structurate, care presupun o rezolvare creativã si oferã posibilitate de autoexpresie.
Meserii adecvate: dansator, filosof, profesor de literatura/muzica/arte plastice, regizor, actor, jurnalist, reporter, muzician, dirijor, designer, decorator, creator de moda, arhitect, artist, fotograf, compozitor, manager publicitar, fotomodel, moderator tv, scriitor.
socialImplicã orientarea spre activitãti care necesitã relationare interpersonalã – preferintã pentru predare sau pentru a ajuta oamenii sã-si rezolve diverse probleme.
Meserii adecvate: psihoterapeut, fizioterapeut, consilier scolar, asistent social, profesor, sociolog, asistent medical, infirmier, ministru, bibliotecar, istoric, medic specialist, consultant resurse umane, director servicii sociale, preot.
antreprenorialSe manifestã prin preferinta pentru activitãti care permit initiativã si posibilitate de coordonare a propriei activitãti sau a activitãtii unui grup.
Meserii adecvate: analist financiar, agent comercial, agent de asigurari, bancher, avocat, procuror, judecator, radio-tv crainic, jurnalist, mic intreprinzator, anlist de sistem, manager.
conventional Presupunepreferinta pentru activitãti care necesitã manipularea sistematicã si ordonatã a unor date sau obiecte într-un cadru bine organizat si definit.
Meserii adecvate: contabil, secretar, stenodactilograf, functionar public, expert financiar, postas, casier, receptioner, vanzator, ospatar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu